Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.02.2013 16:47 - За 1-я квтч. и ...Гражданското общество ?? Може би и .. за решението ??
Автор: sistemite Категория: Политика   
Прочетен: 2127 Коментари: 1 Гласове:
2



                             Да дадем "ход" на нещата с Милтън Фридман, всъщност не е необходимо и да си Фридман, за да оценяваш има ли предимства "свободния пазар" и да разбереш от една негова мисъл, че решението на всяко Правителство по "наболял" проблем е винаги по-лошо от самия проблем ? Всъщност, казаното - "наболял" е добавено от мен , тъй като в оригинал се разбира за всеки проблем. За каква релация между : свободна пазарна икономика и "лека", властова, държавна намеса става  въпрос, при различни системи на обществено-икономически взаимоотношения ? Крайно-левите политики би следвало да "оплюват" Фридман (а, у нас дали е така ?), в същото време крайно-десни политики би следвало да го "хвалят" "превъзнасят" (а, у нас дали е така ?) Е, кой да ти каже ? А, при някои ( и при мен вкл.) положението е много "кофти", тъй като не се припознаваме в крайно-дясното и в крайно-лявото ? Защо ? Защото на всеки 4 години делегираме, чрез избори - Власт, даваме права за усвояване на властови ресурс. Защото имаме друг (представете си) - култ (описан подробно в друг пост : Модел ли е "доматената революция"....) Та, този култ е към самото общество, следователно като обща аргументация, това дефинира понятието - Гражданско общество. Но, да се върнем на трактовките.  Каквато и дефиниция да дадете за това : що е то капитализъм и социализъм - ще е грешна, ако не подчертаете изрично, че това са главно - икономически системи. Чак, на втори план може да си допълвате, пояснявате, разкрасявате и пр....тази дефиниция с обществени, политически строеве, средства за производство, "оръдия на труда", печалби "прим", натрупване и разпределение на блага, трупане на капитали и фалити.... и пр...знамена, манифестации, стачки и синдикати. Всъщност, ще обяснявате - тази кратка дефиниция, чрез лостовете на различни политики и тогава дефинициите Ви за капитализъм и социализъм ще придобият размера на теории и философии в стотици томове. Затова е необходима тази кратка дефиниция : Че капитализмът и социализмът са икономически системи и нищо по-вече от това. А, след това си доказвайте, който каквото си иска - в полза на едното или другото. Между Нас казано ще стигнете и до момента, в който ще трябва и да си обясните и за характеристиката на икономиките : Централизирана планова, Свободна пазарна, Държавен монопол, Частен монопол и пр....? Ще стигнете 100 % и до сериозни проблеми, които съпътствуват и са неотменна черта на трансформация на едната система и прехода и , към другата.... и защо не се случват нещата, така, както би желало едно "нормално" Гражданско общество ? Защото при едно нормално ГО нещата - няма как да не се случат и примери за това са други държави, да речем от един северно-европейски полуостров ?!
                   И тук въпросът опира до изграждането на връзка, нещо като "мостче",т.е. има ли връзка между обществата в тези държави ( да речем от този полуостров) и техния 1 квт.ч. потребявана ел.енергия и между обществото в нашата държава и нашия си 1 квт.ч. потребявана ел.енергия ? Не знам, дали има нещо общо или няма ?! Ако, отречем такава връзка - ще сбъркаме, но също ще сбъркаме и ако потвърдим, че има такава връзка ?! Тяхната икономика е "типична", както и гражданското им общество е "типично" , а при нас икономиката е от "друг тип", съответно и обществото е от "друг типаж", тъй като икономиката ни е - преходна и обществото ни е в преход.
          
Има елементи на пазарна, ама не са типични, има елементи на планова, субектно централизирана, които пък са типични. Е, каква е тогава ? Ами - преходна, само, че с индикации скоро да не завърши прехода, т.е. нещо като хибридна, но това не е точно формулирано, тъй като има икономически структури, които си работят на принципа на субектно централизиране, планиране, а има и такива, които се мъчат да я докарват до търсене и предлагане. Затова е никаква - такава икономика, т.е. икономика между два теоретични полюса (като тип), но по-лошо - под условие. Кое е подусловието ? Това, че едните икономически субекти са поставени във функция и зависимост от другите субекти. Да поясня : аргумент на тази функция са всички субекти на монополната икономика, значи икономиката на монопола. Ако тя стои по средата, между типизираната пазарна икономика и типизираната централизирана, планова икономика - то такова състояние е вид "образувание" (малформация, вид "изроденост"). Това състояние поставя под "арест" принципите на пазарната икономика и ги прави зависими от монопола. Което неминуемо в такива икономически взаимоотношения - води до концентрация на паричната маса в единични субекти, убива средния и дребния бизнес ( т.н. средна класа) и най-вече : диктува ценово равнище и % -та на инфлация.
         И тук, неминуемо ще стигнем до монополизма - до държавния монополизъм и частния монополизъм. Какво на практика се е случило ? В крайна сметка държавния монополизъм е поставен в позиция на "колене" от частния монополизъми трудно може да регулира ценови политики, след като не е изпълнявал първичната си и основна функция - действен (он-лайн) контрол върху всички звена по веригата - енергопроизводство, разпределение и потребление и чак тогава следствения резултат - регулацията, чрез цени. "Откраднати" са възможностите на държавата да упражнява първо контрола, а след това следват и "мижавите" функции на регулация. Няма защо да "дъвчем" едни и същи неща от техния генезис. На всички е ясно, че вина за това имат почти всички правителства и особено последните четири, а и няма как да бъде по-друг начин, защото поредицата от "грешни" количествени натрупвания, в края на крайщата води до "зло"-качествени изменения.
            Ясно е, че през всичките тези години е провеждана негодна енергийна политика, неадекватна на интересите на обществото. И на гърба на хората са се трупали капитали, които сега са предоставени на частни лица. Кел-файда, че говорим за монополи - държавен и частни, след като първият, почти е поставен в положение на "беззъба" държавна структура и го има дотолкова, че да работи за "узаконяване" на печалби на частни монополисти - чрез т.н. "микс" цена на ел.енергия. Защо ?
 Защото са подписвани договори, защото са вършени приватизации без да се оставя възможност за решаващ дял по контрола, от страна на държавата и пр....По цялата верига - част от производството и цялото разпределение, почти е в частни ръце. Е, как виждате ролята на държавния монопол - та тя я няма. Има частен монопол и първите постъпления, като паричен поток по обратния ред на веригата - първо постъпва в тези каси ? 
Чрез ДКЕВР, на практика държавата трябва да контролира и регулира - ценови равнища и политики за намиране на равновесната (паритетна) точка между монопола и потребителите, т.е. плоскостта на ПОНОСИМО съгласие, обаче след като не е в състояние да гарантира това съгласие, поради простата причина, че е дефинитивно "обезоръжен" и докаран да състояние на косвен "контрольор-регулировчик" - то за какво ми е такъв орган с тотално сбъркани функции ? Такава комисия трябва да има, дори и с дефинитивно-орязани функции, но с 50 % - гражданска квота ! Да видим тогава, как всички звена по структурата, вкл. и ЕРП няма да се съобразят (и неизпълнят)  дадено решение на такъв орган, независимо от "благоприятните" за тях клаузи по вече сключени договори ? И за частни Марици, Вец-ве, зелени и пр... енергии.
           Стигнахме до конкретиката : Първо да обясним - за мерките, които се предприемат. Мерките - не дават резултат - в най бърз порядък и не водят до успокояване на обстановката, Защото са в дългосрочен план, което ще рече, че този остър конфликт - днес и сега, тук и на място - няма да затихне, напротив има всички предпоставки да се отстоява крайна позиция, промотирана от политически партии, именно за "изгонване" на ЕРП -та, според "албански" сценарий. Това е точен пример за ПАЛИАТИВНА мярка. Така е, а мерките, които се предприемат и на база на които се търси разбиране от обществото - какви са ? Че те са също толкова - ПАЛИАТИВНИ мерки. Да поясним, какво значи това - това са мерки, които временно облекчават проблема, но НЕ водят до излекуване. Подобни мерки не са в състояние да убедят Гражданското общество, а някои от тях даже и то допълнително активират, тъй като обществото вижда "слабост", несправяне с положението и желание за прикриване на вина ?! Да видим :
     1. Проверка на електромери : Ще се окаже, че проблемът не е там ;
     2. Енергоефективност (саниране на сгради) - също ще се окаже, че проблемът не е там, щото на санирани сгради сметките също са  "срамно" завишени ;
     3. Отчитане в точни срокове (даже и в "съкратени" срокове) - също не върви, тъй като  пропорционално разпределено, като дневна консумация, сметките надхвърлят - двойна и по-вече консумация ;
     4. "Умни" електромери - дистанционно отчитане и памет за потребена енергия и напрежение - точно тук няма гаранция, че не могат да бъдат манипулирани. Кой ще провери и ще контролира софтуера на ЕРП -тата ??
     5. Вторичен проблем с високите сметки на бизнеса, произвеждащ стоки и услуги - това ще повлече увеличение на цени на дребно и пр.... и пр....
          Питам, подобни мерки - ще решат ли проблема и кога ? Хората, така или иначе трябва да платят - щото "нито ножа, нито хляба" са в техни ръце - нищо не зависи от тях. Единственото им "право" е да протестират и протестирайки - да настояват за РАДИКАЛНИ мерки, без отчитане на възможни последици. Ако не платят - ще стоят на тъмно и на студено ?! А, след като в името на децата си - ще платят, то ще бъде с "онзи гаден привкус", че са окрадени ?! Как ще бъде компенсирано дължимото и кога ? Такива мерки - не дават отговор ! А, има ли ?
         Естествено, че има. В света на икономиките, разбирай парите - невъзможни неща, просто няма ! Не случайно, подробно наблегнахме на характеристиката на икономика - в прехода, с елементи на частен монополизъм, "окастрен" държавен монополизъм и зависимият пазар на търсенето и предлагането от предните два. Затова Фридман - ще се наложи да ни извини, но ще трябва да прибегнем до едно нарушение на основен принцип на "свободния" пазар, т.е. "грубата", но резултатна държавна намеса на пазара, водеща до намеса в ценовата политика. Нещо, което може да се оприличи на "усмирителна риза", референтна рамка на цени на ел.енергия по цялата верига на себектойности и норми на печалби - от началото на производство да електромера. Това е един вид мярка - много проста и ефективна и бързо реализуема и наподобаваща нещото, които може да се оприличи, като "енергиен борд". Асоциативно се свързва с ефект на "борд" (валутен), но само толкова и нищо по-вече. Какво или кое ще е изразител на подобна мярка ? Изразител на подобна мярка ще бъде Решение на Изпълнителната власт за временно въвеждане на ЛИМИТ (вид ограничение) на КРАЙНА ЦЕНА на потребление - за битови абонати за цялата страна и за фирми (бизнес-потребители) - пак за цялата страна. Това е горна лимитирана граница на цени, която следва в бърз, оперативен порядък да бъде приета, разпоредена и въведена за изпълнение от крайните доставчици за определен период от време и с която следва в следващи периоди всички останали звена в системата да се съобразят. През това време докато действува мярката звената по-цялата верига да преразгледат разходите си ( по цялата структура на себестойност), да разкрият луфтове и резерви, норми на печалби, добронамерено продискутиране на вече подписани  договори с държавата, осветяване на "скрит" ресурс за неоснователна норма на печалба и пр....преоценки на активи и пасиви по собствените си бюджети и всичко това, с ОГЛЕД вместване в крайна ЛИМИТИРАНА цена от държавата. Това е и в интерес на всички участници в процеса, защото мярката действува и не е в техен интерес да протакат и умишлено да бавят процедурите по изясняване.
              Да се предвиди практика (за в бъдеще) докато се успокои пазарът на ел.енертия и се задействуват и другите мерки, които определихме, на този етап, като палиативни -чрез държавният орган + (разширен в състава си) с гражданска квота да се контролира и регулира цена, като се известява и огласява - за конкретен период (примерно за шестмесечие) - размер на цена на 1 квтч. ел.енергия за крайни потребители без ДДС и е редно шестмесечията за които ще е валидна и задължителна тази цена да НЕ съвпадат със счетоводно календарните, а обратно (примерно - зимно от 01.10 - 31.03. и лятно от 01.04 - 30.09. ).
             През времето, докато трае мярката с твърда лимитна цена за 1 квтч. (примерно до 30.05. т.г.) и с оглед частично компенсиране на всички граждани, без изключение, платили "завишените сметки" за потребен ток да се установи цена, идентична с тази преди увеличението от лятото на 2012 г.
            Като заключение, следва да се каже, че едно правило (както се подразбира по Фридман) се потвърждава, именно от изключения (от правилото). Е,...
приемете това - като изключение от основно правило на което "лежи" свободния пазар и ....цялата пазарна икономика и по-скоро "работи" за оздравяване на нашата икономика и не - в полза на Централизираната такава.

Ползу-родутворна дейност, Уважаеми ! ... и успех !

Христо Вълков - "системите"
                              Блог.Бг.
              
  

             
         
                          



Гласувай:
3


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: sistemite
Категория: Политика
Прочетен: 252899
Постинги: 70
Коментари: 122
Гласове: 566
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930